Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.  Kliknij "Zamknij" aby zaakceptować naszą politykę.

[Zamknij]

 

ZASOBY AUDIOWIZUALNE I AUDIALNE

Zasoby audiowizualne to wszelkiego rodzaju zapisy dźwięku i obrazu występujące razem lub osobno – zaliczają się więc do nich na przykład nieme filmy, nagrania muzyczne czy transmisje telewizyjne. Najczęściej występują one w dużej ilości kopii różniących się między sobą zarówno jakością, jak i parametrami technicznymi nagrania.

Zasoby audiowizualne są tworzone i przechowywane przez liczne podmioty (m. in. przez producentów, nadawców, organy administracji publicznej, szkoły wyższe, instytucje kultury) z różnych przyczyn i w różnych celach. Powoduje to dodatkową trudność, jeśli chodzi o standardy przechowywanych materiałów. Jedynie instytucje takie jak Filmoteka Narodowa, których statutowym celem jest gromadzenie, archiwizacja i udostępnianie zbiorów audiowizualnych posiadają jeden zapis wzorcowy (lub niewielka liczbę kopii) zbliżony swoimi parametrami do oryginału.

Udostępnianie zasobów audiowizualnych  musi być poprzedzone stworzeniem bezpiecznej cyfrowej kopii wieczystej (przechowywanej długoterminowo), o możliwie jak najwyższych parametrach technicznych. Na podstawie zapisu wzorcowego powinny zostać przygotowane certyfikowane przetworzenia tego materiału przygotowane do różnych formatów i form udostępniania. Zasób audiowizualny powinien być opatrzony metadanymi: szczegółowym opisem technicznym, merytorycznym, kontekstowym i prawnym, dopiero wtedy jest odpowiednio przygotowany do udostępnienia.

W przypadku instytucji gromadzących zasoby audiowizualne, podobnie jak w przypadku bibliotek, ze względu na ograniczoną ilość formatów nośników magnetycznych i optycznych, użytych do rejestracji pierwowzorów, możliwa jest daleko posunięta standaryzacja i automatyzacja procesu konwersji analogowo-cyfrowej. Jednakże często pożądany i wymagany proces rekonstrukcji wymaga działań ponadstandardowych, do których często angażowani są nie tylko wysokiej klasy specjaliści, ale zarówno przedstawiciele, jak i sami twórcy utworu audiowizualnego.

Proces ten wymaga również udziału specjalistycznego sprzętu technicznego, który umożliwia przeprowadzenie wieloelementowej rekonstrukcji zapisu audiowizualnego (m. in. usuwanie zarysowań, znaczników, korekta barwna, korekta dźwięku).

Centrum kompetencji dla zasobów audiowizualnych jest Narodowy Instytut Audiowizualny.

WYSZUKAJ

ZAPYTAJ

formularz kontaktowy

banner prezentacji

KONTAKT: DEPARTAMENT MECENATU PAŃSTWA: TEL: 22 42-10-512, E-MAIL: DIGIT@MKIDN.GOV.PL